(Julhälsningarna ovanför är på världens tre största språk och rangordnade efter antal utövare 2016. Störst språk överst.)
lördag 24 december 2016
onsdag 21 december 2016
Midvinter 2016
Idag inföll vintersolståndet på norra halvklotet. Den exakta tiden för Sverige var kl 11.44 am (10:44 UTC). Vintersolståndet är den tidpunkt på året när solen har sin lägsta middagshöjd, vilket sammanfaller med årets kortaste dag.
Detta inträffar när jordens rotationsaxel lutar som mest bort från solen, ungefär 23°. Detta sker två gånger om året – på norra halvklotet ca 21–23 december, på södra halvklotet ca 20–23 juni.
Klicka här, eller på bilden av månen ovanför, så kommer en stor bild av midvintern upp i nytt fönster. Bilden gjorde jag i ett CAD-program.
När det är vinter och midvinter i Norden brukar vi nordbor ibland samlas i Långhusen som t ex kan se ut som på bilden ovanför.
I Långhusen håller vi ting, läser högt ur Eddan, dricker mjöd och äter helstekta vildsvin samt roar oss i största allmänhet för att härda ut midvintermörkret.
Men nej, så är det naturligtvis inte i dagens Norden. Det var så att säga mer förr om åren d v s under vikinga- och medeltiden.
Men man skall aldrig säga aldrig; Historien upprepar sig alltid och snart sitter vi kanske där igen i våra Långhus.
Långhuset som är avbildat på mittbilden ovanför finns faktiskt i verkligheten. Det är en 83 meter lång rekonstruktion av det största långhuset som någonsin hittats och då i samband med en omfattande arkeologisk utgrävning i Norge.
Långhuset är uppbyggt i anknytning till Lofotr Viking Museum i Borg som ligger ute på Lofoten nästan längst upp i Norge.
söndag 18 december 2016
Fin Julklapp till Göteborg och Skyltsöndag i Göteborg!
![]() |
Den bästa julklapp Göteborg kunde få; Ostindiefararen är räddad och kommer
att bli kvar där hon hör hemma, d v s här i Göteborg. |
Ostindiefararens framtid har under några år varit mycket osäker på grund av dålig ekonomi.
Men nu säkras Ostindiefarrarens fortsatta finansiering av Stenakoncernen, Elof Hansson, NCC, Riksbyggen, Volvo Cars, AB Volvo och SKF tillsammans med Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen.
De nya finanisärerna går in med 41 miljoner kronor under tio år. Ostindiefararen Götheborg skall ligga vid Masthuggskajen (alldeles framför HSS Stena Carisma vid Järntorget) där det även skall byggas ett besökscenter i anslutning till platsen.
Bilden ovanför föreställer Ostindiefararens sorgliga tillvaro sommaren 2016 där hon legat mer eller mindre avmastad och avriggad ute vid Norra Älvstranden. Detta i väntan på sitt öde som nu således har fått ett lyckligt slut.
Bilden nedanför visar den magnifika inseglingen till Karlstad i Värmland då Ostindiefararen Götheborg sommaren 2015 besökte EUs största (och Europas tredje största) insjö, Vänern, och under succéartade former bl a gästade fem städer (Vänersborg, Kristinehamn, Lidköping, Karlstad och Åmål) (VÄNERN TOUR 2015).
----------oOo----------
Skyltsöndag i Göteborg
![]() |
| Skyltsöndag i Haga, Göteborg, - men tyvärr ingen snö i år heller. |
Skyltsöndagar fanns i Sverige redan i slutet av 1800-talet Då hade man skyltsöndag de närmaste två söndagarna före julafton. Egentligen som idag då, alltså. Men numera, drygt 100 år senare, infaller skyltsöndagen på första advent vilket oftast den sista helgen i november.
Här är punkbandet Attentats hyllningsvideo till skyltsöndagen. Inspelad på bl a Andra långgatan (Järntorget) här i Göteborg.
Punkbandet Attentat bildades i Askim utanför Göteborg sommaren 1978 och var aktiva fram till 1986. Det klassiska punkbandet benämndes som Göteborgs svar på Ebba Grön och tillhörde den första generationens punkband i Göteborg.
På 2000-talet har Attentat varit aktiva med en del återföreningar samt genomfört en del turnéer och skivinspelningar (som t ex Skyltsöndag i Göteborg vilken släpptes 2013).
torsdag 8 december 2016
Julgransflygning Göteborg 8 dec 2016 - the Movie
Julgransflygningen är även en övning i formationsflygning och ett tag såg det ut som om det hela skulle bli inställt på grund av hårda, byiga vindar med upp till 20 m/s utmed västkusten; Det är svårt att hålla ihop en formation på låg höjd i låg fart under dessa förhållanden.
Men efter en halvtimmas försening så dök alla tolv JAS Gripen upp från söder och passerade centrala Göteborg i perfekt formation på 600 meters höjd innan man försvann norrut mot Kungälv.
Filmen, som är oredigerad, tog jag uppe från Skansen Kronan, nära Järntorget, idag kl 15.37. Lite skakig då Nikon Coolpix-kameran är mer eller mindre omöjlig att hålla stilla i blåsten.
Men jag är faktiskt ganska stolt över filmen: Skakig i början men den artar sig hyfsat mot slutet och skärpan är godkänd med tanke på ljus- och väderförhållande. Mycket bra ljud om jag får säga det själv.
Trots vädret så var det förvånansvärt mycket folk uppe vid Skansen Kronan och formationsflygningen fick spontant stående ovationer av alla församlade.
tisdag 6 december 2016
Skaraborgs flygflottiljs Julgransflygning nu på torsdag 8 dec ca kl 1500 över Göteborg och västsverige
Nu på Tors Dag, den 8 december, önskar Skaraborgs flygflottilj F 7, Såtenäs, alla God Jul med en numera traditionell julgransflygning över västsverige. Det har med åren blivit ett mycket populärt och uppskattat inslag i juletid.
Nio till tolv JAS 39 Gripen kommer att flyga rutten över följande tätorter:
Karlstad (14:15)
KristinehamnÖrebro (14:30)
Askersund
Motala (14:37)
Jönköping (14:48)
Borås (14:57)
Kungsbacka
Centrala Göteborg (15:00) (syd - nordlig riktning)
Kungälv
Stenungsund (15:11)
Trollhättan (15:15)
Vänersborg
Lidköping (15:19)
Med hopp om gott väder och en riktigt god jul!
-Personalen på Skaraborgs flygflottilj
Tack detsamma Skaraborgs flygflottilj!
=========oOo===========
![]() |
''Tors strid med jättarna''
Målning från 1872 av Mårten Eskil Winge, Nationalmuseum, Stockholm
|
Att den bullriga julgransflygningen genomförs på en torsdag passar alldeles utmärkt bra med tanke på att denna veckodag i Norden är uppkallad efter den fornnordiska Åskguden Tor.
Vet att jag varit dålig på att uppdatera bloggen ibland - inte minst nu i höst. Har haft fullt upp med det mesta och då var det tyvärr bloggen som blev eftersatt (denna gången också). Men jag ser ut att få något bättre med tid framöver.
Vädret har varit lynnigt denna i höst. Blåsigt och ibland upp till tre årstider under en och samma vecka. Bilden tog jag häromdagen vid Stenpiren (mitt i centrala Göteborg) och föreställer något så ovanligt som Göta Älv i stiltje. En alltmer ovanligare syn under dom senaste åren (vilket beror på klimatförändringarna).
fredag 11 november 2016
USA:s 45:e president vald!
Men framförallt så tycker jag att det är väldigt bra att USA:s 45:e president inte kommer att heta Hillary Clinton!
Det finns ju egentligen ingenting som säger att det inte skulle kunna bli ordning på Donald Trump så småningom - han har ju i och för sig en del problem med sin attityd och gapiga retorik men det är ju bara att ta tag i.
Vem vet - han kanske kan bli en jättebra president! Bara han hålls under uppsikt och tyglas en aning så tror jag inte det kommer att bli några problem.
Donald Trump verkar ju dessutom ha en hel del entreprenörsanda vilket ju är exakt vad som behövs i dessa tider.
Hans projekt med Mexikomuren är väldigt bra, logisk och tyvärr nödvändig. Och det är ju egentligen inte "värre" än Bulgariens och Ungerns föredömliga taggtrådsförsedda staketbyggen mot EU:s yttre gräns och araberna.
Det är bara bra med förändringar ibland. Och sköter han sig inte så är det ju val om fyra år igen - den 3 november 2020,
Mycket positivt att valresultatet skakat om hela etablissemanget riktigt ordentligt både i USA och och här i Europa,
Min för närvarande enda invändning är hans inställning till den globala och katastrofala klimatförändringen. Men det beror förmodligen på Donald Trumps ointresse och/eller okunskap i ämnet. Men det är inget större bekymmer; Han kommer att ändra sig på den punkten vare sig han vill det eller ej på grund av klimatets utveckling under åren som kommer.
Avslutningsvis så är ett bra betyg på valresultatet att världens börser reagerat positivt under i stort sett hela veckan.
tisdag 8 november 2016
Presidentvalet i USA 2016
Apropå presidentvalet i USA i dag, den 8 november 2016, så är det ju egentligen inte min sak att blanda mig i andra länders politik. Men precis som nobelpristagaren Bob Dylan så stödjer jag republikanerna.
Och den andra presidentkandidaten är sannerligen inte mycket bättre den heller, Hillary Clinton: Återigen Nej tack!
Dagens presidentval tycker jag för övrigt är ett mycket bra exempel på vad som menas med talesättet att välja mellan pest och kolera.
Om jag av den ena eller andra orsaken varit tvungen (eller haft möjlighet) att rösta i dagens amerikanska presidentval hade jag trots allt valt samma som Bob Dylan deklarerat att han skall rösta på idag.
Detta därför att den presidentkandidatens åsikter om t ex islam och migrationspolitik till stor del råkar sammanfalla med mina.
Hade saker och ting tagit en annan vändning för ett antal år sedan skulle USAs nästa president ändå med stor sannolikhet blivit en kvinna och dessutom en sann Reagan-ist.
Jag tänker självklart på Condoleezza Rice. Hon har en lysande politisk karriär för republikanerna bakom sig vilken inleddes med att hon den 17 december 2000 utsågs av den då nyvalde president George W. Bush till rådgivare i nationella säkerhetsfrågor.
Condoleezza Rice var således National Security Advisor mellan 2001–2005 och blev därefter USAs utrikesminister mellan 2005 och 2009.
2004 utsågs hon till världens mäktigaste kvinna av finanstidskriften Forbes.
Condoleezza Rice ämnade kandidera i årets presidentval men avslutade på egen begäran (tyvärr) sin politiska bana och återgick till vetenskap och forskning (för närvarande som Denning Professor in Global Business and the Economy at the Stanford Graduate School of Business; the Thomas and Barbara Stephenson Senior Fellow on Public Policy at the Hoover Institution; and a professor of Political Science at Stanford University).
![]() |
| President Ronald Reagan |
Bob Dylan och jag har även det gemensamt att vi var (och är) Reagan-ister, d v s hängivna anhängare av den tidigare presidenten Ronald Reagans utmärkta politik då det begav sig
![]() |
| Trump |
Och här har vi den ena presidentkandidaten i dagens presidentval, Donald Trump. Nej tack!
Jag tycker att den här gapiga vetvillingen rent allmänt har en vedervärdig attityd och uppvisar noll ödjumukhet inför det mesta. Plus en motbjudande retorik i största allmänhet.
![]() |
| Clinton |
==================
Dagens presidentval tycker jag för övrigt är ett mycket bra exempel på vad som menas med talesättet att välja mellan pest och kolera.
Om jag av den ena eller andra orsaken varit tvungen (eller haft möjlighet) att rösta i dagens amerikanska presidentval hade jag trots allt valt samma som Bob Dylan deklarerat att han skall rösta på idag.
Detta därför att den presidentkandidatens åsikter om t ex islam och migrationspolitik till stor del råkar sammanfalla med mina.
![]() |
| Condoleezza Rice |
Jag tänker självklart på Condoleezza Rice. Hon har en lysande politisk karriär för republikanerna bakom sig vilken inleddes med att hon den 17 december 2000 utsågs av den då nyvalde president George W. Bush till rådgivare i nationella säkerhetsfrågor.
Condoleezza Rice var således National Security Advisor mellan 2001–2005 och blev därefter USAs utrikesminister mellan 2005 och 2009.
2004 utsågs hon till världens mäktigaste kvinna av finanstidskriften Forbes.
Condoleezza Rice ämnade kandidera i årets presidentval men avslutade på egen begäran (tyvärr) sin politiska bana och återgick till vetenskap och forskning (för närvarande som Denning Professor in Global Business and the Economy at the Stanford Graduate School of Business; the Thomas and Barbara Stephenson Senior Fellow on Public Policy at the Hoover Institution; and a professor of Political Science at Stanford University).
Dagens födelsedag:
Idag för exakt femtio år sedan, den 8 november 1966, invigdes Älvsborgsbron över inloppet till Göteborgs hamn. Grattis Älvsborgsbron!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



















