tisdag 8 november 2016

Presidentvalet i USA 2016

Apropå presidentvalet i USA i dag, den  8 november 2016, så är det ju egentligen inte min sak att blanda mig i andra länders politik. Men precis som nobelpristagaren Bob Dylan så stödjer jag republikanerna.

President Ronald Reagan
Bob Dylan och jag har även det gemensamt att vi var (och är) Reagan-ister, d v s hängivna anhängare av den tidigare presidenten Ronald Reagans utmärkta politik då det begav sig

Trump
Och här har vi den ena presidentkandidaten i dagens presidentval, Donald Trump. Nej tack!
 
Jag tycker att den här gapiga vetvillingen rent allmänt har en vedervärdig attityd och uppvisar noll ödjumukhet inför det mesta. Plus en motbjudande retorik i största allmänhet.
 
Clinton
Och den andra presidentkandidaten är sannerligen inte mycket bättre den heller, Hillary Clinton: Återigen Nej tack!

==================

Dagens presidentval tycker jag för övrigt är ett mycket bra exempel på vad som menas med talesättet att välja mellan pest och kolera.

Om jag av den ena eller andra orsaken varit tvungen (eller haft möjlighet) att rösta i dagens amerikanska presidentval hade jag trots allt valt samma som Bob Dylan deklarerat att han skall rösta på idag.

Detta därför att den presidentkandidatens åsikter om t ex islam och migrationspolitik till stor del råkar sammanfalla med mina.

Condoleezza Rice
Hade saker och ting tagit en annan vändning för ett antal år sedan skulle USAs nästa president ändå med stor sannolikhet blivit en kvinna och dessutom en sann Reagan-ist.

Jag tänker självklart på Condoleezza Rice. Hon har en lysande politisk karriär för republikanerna bakom sig vilken inleddes med att hon den 17 december 2000 utsågs av den då nyvalde president George W. Bush till rådgivare i nationella säkerhetsfrågor.

Condoleezza Rice var således National Security Advisor mellan 2001–2005 och blev därefter USAs utrikesminister mellan 2005 och 2009.

2004 utsågs hon till världens mäktigaste kvinna av finanstidskriften Forbes.

Condoleezza Rice ämnade kandidera i årets presidentval men avslutade på egen begäran (tyvärr) sin politiska bana och återgick till vetenskap och forskning (för närvarande som Denning Professor in Global Business and the Economy at the Stanford Graduate School of Business; the Thomas and Barbara Stephenson Senior Fellow on Public Policy at the Hoover Institution; and a professor of Political Science at Stanford University).


 Dagens födelsedag:

 
Idag för exakt femtio år sedan, den 8 november 1966, invigdes Älvsborgsbron över inloppet till Göteborgs hamn. Grattis Älvsborgsbron!