onsdag 6 september 2017

Höst (2017)



Äntligen är hösten på ingång till Göteborg och västsverige. Det började märkas allt tydligare förra veckan - inte minst med tanke på mörkret som nu faller märkbart tidigare för varje dag som går.

Hösten är min absoluta favoritårstid. Till skillnad från sommaren (i Göteborg) som inte är något att stå efter. Speciellt ett år som detta (och förra) då det varit alldeles för kallt och framförallt blåsigt för att till exempel lämna staden för en dag ute vid eller på havet.

Egentligen skulle jag vara utanför Göteborg av och till större delen av juni - juli. Men ödet hade andra planer så det får bli nästa år istället.

Ovanför är säsongens första höstbild som jag tog i torsdags, den 31 augusti. För övrigt en av de anmärkningsvärt få dagar i år då det var helt vindstilla i Göteborg. Trädens blad har redan börjat gulna en aning. Även det stora arbetsfordonet inkl. baracken till höger i bild bidrager till höstkänslan med sina matchande rödgula nyanser.

Bilden föreställer Vasabron, vid Grönsakstorget i centrala Göteborg, som för närvarande genomgår en totalrenovering.

Vasabron avbildad på ett vykort ca 1950 - 1960-talet
Vasabron är en fast balkbro av järn i två spann med en segelfri höjd av 2,1 meter och uppfördes 1906–07. Bron öppnades för trafik den 18 september 1907 i samband med invigningen av då nybyggda Göteborgs Högskola i Vasaparken ovanför Vasaplatsen.

Senare under ovannämnda torsdag passerade ett av sommarens sällsynta regn över Göteborg och då såg det ut som ovan från mitt köksfönster. Härligt uppfriskande men tyvärr alldeles för kortvarigt med tanke på det katastrofala läget för grundvattnet.

Vi skulle  behöva regn i minst tre till fyra dygn för att åtminstone på kort sikt hjälpligt räta upp situationen för grundvattnet i västsverige.

Detta om detta. Nu är det istället dags för en portion Boeing 737 igen:

Bygger för närvarande och då och då en 3d-modell av Boeing 737 MAX-8 med CAD-programmet Carrara i datamaskinen. Det är ganska lurigt men jag skall nog få ihop det hela snart. Jag gör flygplanet i tre olika datafiler som är av typen objektfiler:

Flygkroppen inkl. fena och avbildad ovanför. Den kanske ser konstig ut men det beror på att den ännu inte är färglagd eller försedd med logotypes.
Vingarna komplett med motorer.
Övrigt som t ex dörrar, bagage- och serviceluckor, fönster, antenner, landningsställ, lanternor etc.

========================

Nedanför följer en tabell som redovisar den totala produktionen av samtliga versioner av Boeing 737 under 50 år från 1967 fram till 31 juli 2017.

BBJ (samt BBJ2 och BBJ3) är en förkortning av Boeing Business Jets och är maskiner som främst används av t ex större företag och regeringar.

T43A är modifierade 737-200 vilka används av amerikanska flygvapnet som flygande klassrum och flygande laboratorium.

Nya versionen av 737, som heter 737 MAX, har hittills (t o m 31 juli 2017) levererats ut i 11 exemplar. Den första till Malindo den 22 maj i år - resterande 10 under juni- juli månad varav 6 stycken till Norwegian.

Den korrekta benämningen av MAX i detta fallet är Boeing 737 MAX-8 och kommer att ersätta Boeing 737-800 samt -800A efter det att återstående (backlog) 523 exemplar av rekordsålda 737-800 levererats färdigt under 2018.

Totalt har 5.270 exemplar av 737-800 och -800A byggts och levererats mellan 1997 och slutet av nästa år, 2018.

Norwegian 737 MAX-8 EI-FYB "Tom Crean"
Norwegians 737 MAX-8 nummer två (ovanför), registrerad som EI-FYB, fick namnet Tom Crean efter den irländske upptäcksresanden Thomas Crean (1877 - 1938) som främst blev känd för att ha utforskat Antarktis inkl. Sydpolen.

Runt om på brittiska öarna känner sig efterlevande och släktingar till Thomas Crean enligt reportage i olika medier deeply honoured by the gesture from Norwegian för att deras anförvant nu pryder fenan på en 737 MAX med sitt porträtt.

EI-FYC "Jonathan Swift"
"Näste man till rakning", om uttrycket tillåts, blev den irländske författaren Jonathan Swift (1667 - 1745) som fått namnge samt med sitt porträtt pryda fenan på Norwegians tredje 737 MAX-8 vilken levererades i juli i år.

För mig, och förmodligen många andra, är Jonathan Swift mest känd som författare till romanen Gullivers resor (1726).

I stort sett alla Norwegians totalt 200 st beställda 737 MAX kommer för övrigt att vara registrerade på Irland och får då nationalitetsbeteckningen EI-XXX.
Flygbolaget Norwegians fullständiga namn är Norwegian Air Shuttle.