onsdag 13 september 2017

Norge, Carl Larsson och Pestlänken


Onekligen ett rekordsnabbt omslag från sommar till höst i år här i Göteborg. Samt i övriga Norden också, förmodar jag. Härligt! Och bilden visar utsikten jag har när jag ibland kurar gryning någon tidig morgon på ett av Linnégatans caféer.

En bra start på dagen då just detta caféet har en väldigt meditativ och fridfull miljö i arla morgonstund.



I lördags, precis mitt på dagen, 1200, gick jag utmed Stora Hamnkanalen här i Göteborg då vinden mer eller mindre mojnade abrupt och det blev i stort sett helt vindstilla.

Och liksom plötsligt glider en fullsatt Paddan-båt fram i kanalen. Det såg ganska underligt ut. Ungefär som ett slags konstverk i form av en mobil surrealistisk installation. Nästan ett ödesmättat scenario med hamnkranarna i bakgrunden symboliserande det forna Göteborg.

Passagerarna gav också ett underligt intryck där man satt uppradade som stirrande stenstoder i Paddan-båten: Påminde på något sätt om terrakottaarmén (skulpturerna) i den kinesiska staden Xi'an.

(Paddan är en slags rundtursbåtar i Göteborg)


Vind och vindriktning runt helgen ute vid Vinga fyr den gångna veckan. Bilden från Stora Hamnkanalen ovanför togs vid tidpunkten som markeras av det lodräta röda strecket. 

Demonstration mot Västlänken (Bilder GP)
Anledningen till att jag strök omkring vid Stora Hamnkanalen och Gustav Adolfs Torg i lördags var att jag ville beskåda en demonstration mot ett impopulärt byggprojektet som kallas Västlänken.

Demonstrationen var en av de största demonstrationer som genomförts i Göteborg och samlade mer än 10.000 deltagare.

Jag deltar i och för sig inte i demonstrationer men jag gav i alla fall mitt stöd i själva sakfrågan (motstånd till Västlänken) genom min på avstånd publika närvaro.

De enda typer av demonstrationer jag eventuellt skulle kunna tänka mig att deltaga i är för djur och för natur.

Västlänkens dragning i leran under centrala Göteborg
Västlänken är en dubbelspårig järnvägstunnel med många logiska brister vilken skall grävas ner i leran som en slinga under centrala Göteborg.

Projektet är extremt illa omtyckt av göteborgarna och kommer vad man vet redan idag spräcka alla kostnadskalkyler flera gånger om.


Ett tillrättaläggande: I mitt förra blogginlägg påstod jag att alla Norwegians 737 MAX skulle registreras på Irland vilket är felaktigt.

76 stycken 737 MAX kommer tillsammans med bl a ett antal 737-800 att registreras på Irland i ett av Norwegian helägt dotterbolag som heter Norwegian Air International Ltd (NAI) i Dublin.
Airbus A321 Long Range
Arctic Aviation Assets (AAA) är ett annat Norwegian-ägt dotterbolag som nyligen köpt 30 (med option på ytterligare 40) flygplan av typen Airbus A321 Long Range som är ett europeiskt medeldistansplan vilket har anpassats för att även klara längre distanser.

Arctic Aviation Assets (AAA) sysslar bland annat med att leasa ut flygplan. Tolv stycken av A321 Long Range-maskinerna skall t ex leasas ut till lågprisbolaget Hong Kong Express.

Benjamin Franklin
Apropå ämnet så levererades Norwegians fjärde 737 MAX-8 den 18 juli i år med namnet Benjamin Franklin. Han var Nordamerikan och levde mellan 1706 -1790 och blev bland annat känd för att ha uppfunnit åskledaren. Flygplanet registrerades som EI-FYD på Irland.


Kända svenskar på norska 737-800-fenor:

Carl Larsson går in för landning på Gran Canaria
Även vi i Sverige har fått vara med på några hörn här och där och namngett ett antal av Norwegianmaskiner. Än så länge inga 737 MAX men däremot bl a ett antal Boeing 737-800 vilka exempelvis döpts till Christopher Polhem, Evert Taube, Carl Larsson (EI-FHN, bilden ovanför), John Bauer, Anders Zorn m fl. Samtliga dessa flygplan är också registrerade på Irland.

Carl Larssons akvarellmålning Julafton från 1904


Det kanske verkar som om jag har problem med prepositionerna i och när jag till exempel skriver att ett flygplan är registrerat Irland istället för i Irland.

Jag tycker man skall använda då Irland är en ö. Men jag skulle använda prepositionen i om flygplanet var registrerat i ett land om landet ifråga är en del av en kontinent.

Exempel:
Flygplanet är numera registrerat i Norge och inte som tidigare på Island.


Min egen 3d-modell av 737 MAX-8 i CAD-programmet Carrara fortskrider:


....vilket innebär att jag nästan gjort klart 3d-filen med vingar, stabilisator och motorer (bilden ovanför). Jag har nog legat av mig en aning i år beträffande 3d-konstruerandet så det har blivit en del trial and error samt ångra (ctrl+Z) och göra om. Men nu börjar det trots allt likna något, tycker jag.

Jag har tidigare mest sysslat med vanliga 2-dimensionella bilder vilket innebär att man tänker på ett annat sätt än när man gör något 3-dimensionellt. 3d innebär mycket geometri med X-Y-Z-axlar, grader, vinklar och beräkningar etc.

Så nu är det den tredje filen med Övrigt kvar. Därefter hoppas jag på att filerna går att montera ihop till en 737-MAX-8 så att jag t ex kan lägga ut den här på bloggen som en 2d-bild.


Från det ena till det andra:


Grattis Norge till valresultatet i måndags och med hopp om ett fortsatt norskt Norge!



 I skrivande stund:


Just nu har vi ett oväder på ingående mot Danmark, Sydsverige och vidare ut över Östersjön. Och då i form av en snabb s k lågtryckspassage som vid midnatt ser ut som på isobarkartan ovanför. För svensk del drabbas Skåne mest. I Göteborg förmodligen som ganska kortvarig hård kuling.