söndag 29 december 2013

Vecka 52




Julhelgen inleddes med ett lufttrycksfall följt av kuling, storm och mer än tjugofyra timmars regnande. Så nu har vi definitivt inga som helst problem med grundvattnet i Göteborgsområdet längre. Bilderna visar forsen genom Kvarnbyn, Mölndals Kråka, igår lördag - ett imponerande skådespel.

Grafen från REAB visar barometervärden från Korsvägen (Liseberg) Göteborg i julhelgen.

Även vi som uppskattar Det Nordiska Mörkret kan kanske (men bara kanske) tycka att det varit lite väl mörkt lite väl länge i år. Bilden föreställer mellandagsrea i ett dunkelt centrum av Göteborg. 

Bild Göteborgs Posten
I fredags, klockan 13.20 på fredagen, inleddes trafik med Boeing 787 Dreamliner från Landvetter. Det är Storbritanniens största charterflygbolag, Thomson Airways, som börjar flyga reguljärt från Göteborg till bl a Thailand med Dreamliner.

Boeing 787 är till stora delar byggt av kompositmaterial, är ett helt nytt flygplanskoncept och f n världens modernaste trafikflygplan.

Det syns tydligt att Boeing tittat en hel del på Sud Aviation Caravelle från 1955. Flygplanskroppen är mer eller mindre en uppförstorad kopia av Caravellen.

Och den som kan sin flyghistoria vet att Sud Aviation Caravelle, i sin tur, är en nästan identisk kopia (plankning) av de Havilland DH 106 Comet som var världens första jetdrivna passagerarflygplan när det lyfte för första gången 27 juli 1949.
Den mest påtagliga skillnaden var att Caravellens två motorer satt i aktern istället för som Cometens fyra motorer vilka var monterade i vingarna. (För att då slutligen, på 2000-talets Boeing 787, åter hamna på vingarna igen.)

Back to basic skulle således vara ett lämpligt påstående i fredgens smått historiska sammanhang.