måndag 16 december 2013

Väder och Steampunk!


Den senaste månaden har Sverige upplevt många väderextremer; Stormar över hela landet (med flera vindrekord, inte minst i Norrland), onormal värme, onormal kyla, samt stora regn- och snömängder. 

Grafen ovanför (avseende Lannavaara, Kiruna kommun) visar den extrema temperaturuppgången förra veckan då temperaturen steg ca 45 grader på två dygn och därefter följdes av storm med lokala vindrekord.

Kungsportsavenyen i ca 100 lux
I Göteborg har vi senaste veckan upplevt några sällsynt mörka, dunkla (och för säkerhets skull blåsiga) decemberdagar. Som igår och idag när vi mer eller mindre trevar oss fram i ett dagsljus som under stundom motsvarade mindre än 100 lux. D v s något mer än ett normalt upplyst vardagsrum. 

Normalljus för en gråmulen vinterdag är ca 2.000 lux - en sommardag mitt i solen kommer vi upp till 100.000 lux.

Och imorgon, tisdag kl 10:29:20, är det fullmåne: På kvällen lyser månen då med en styrka motsvarande 0.5 – 1 lux. Är det mulet lyser den endast med sin frånvaro,

Och så var det dags för Steampunk igen; Två viktorianska damer, vilka jag tror heter Shona och Muireall, förevigade inför en förestående järnvägsresa över Mount Æsgerður. 

En digital skiss, 3d-illustration, jag framställt  i min dator. Illustration, bild, teckning, animation eller digital målning?? Jag vet inte vad som är rätt ord. Men hädanefter benämner jag dessa 3d-illustrationer som målningar för enkelhetens skull.