tisdag 1 maj 2018

April 2018

Sedan förra blogginlägget har jag bl a sysslat med att förbereda La Punta-konceptet.

Vilket innebär att jag är mycket i datamaskinerna och gör förarbete som kommer att behövas framöver då jag skall återuppta den konstnärliga verksamheten. Har även i samband med detta varit tvungen att lära mig ett par nya dataprogram vilka också kommer att behövas vad det lider.

Redan nästa vecka skall jag lägga in nya bilder i La Punta, -den danska konceptmappen.

Men för mycket tid i datamaskinerna innebär att jag kan få skrivkramp vilket är en anledning till att det ibland varit glest mellan inläggen. Så av den orsaken blir det denna gång bara bl a några bilder av aprilvädret i Göteborg.

April var blåsig med en hel del dimma och dis. Bilderna ovanför tog jag i Göteborgs hamn de två dagar i april då det inte blåste. Dimma in från väst på nedre bilden.


Men det förekom även soliga dagar under april. Bilden är från förra söndagen, den 22 april, och ett soligt men i stort sett helt folktomt Nya Varvet där det blåste råkalla vindar från sydost.

Årets första åskoväder över centrala Göteborg.

Vecka 17, d v s förra veckan, inleddes med att ett oväder drog in över Göteborg i måndags morse. Med mycket åska, skyfallsliknande regn och en del trafikkaos.

I vecka 17 började körsbärsträden blomma i Göteborg. Bild från Nordostpassagen.




Efter 68 års krig - ett ljus vid horisonten:



(Koreakriget är ett (än idag) pågående krig på Koreahalvön som startade söndag den 25 juni 1950 då Nordkorea anföll Sydkorea.

I praktiken upphörde dock krigshandlingarna i samband med att vapenstillestånd (vapenvila) ingicks den 27 juli 1953 och fortfarande råder.)

President Donald J. Trump
Ljuset levererades av USAs president Donald Trump. Detta genom att sätta hårt mot hårt och inte bedriva någon form av eftergiftspolitik (á la exempelvis Obama).

Även Kina har del i ljuslevererandet. Bland annat genom att man med stor sannolikhet dragit åt tumskruvarna ett par extra varv för att inspirera Raketmannen, och tillika Nordkoreas president, Kim Jong-Un till sitt förestående fredsarbete.


Avslutningsvis: Instämmer helt och hållet med Sydkoreas president Moon Jae-In angående lämplig kandidat till Nobels Fredspris 2019.