tisdag 12 januari 2016

Vinter?

Efter helgens snöväder har idag ordningen återgått till det normala i Göteborg. Detta då vintern helt enkelt rann, dröp och smälte bort på mindre än ett dygn. Bilden från Tredje Långgatan som bokstavligt talat flöt i saltsörjan igår och i söndags.


Och det känns ju en aning tråkigt att vi inte verkar få någon riktig vinter i år igen på västkusten. 

Men det problemet åtgärdade jag genom att göra en slags artificiell vinter i datorn (eller datamaskinen som jag egentligen brukar säja). Och då i form av ett ett slags vinterlandskap vilket jag framställt i ett 3d-program (cad-program). Och därefter gjort till en vanlig 2d-bild.

Klicka på länken här eller på bilden med fyren ovanför så kommer hela bilden upp i ett nytt fönster. (Eller skall enligt beräkningar komma upp i ett nytt fönster är förmodligen, i datamaskins-sammanhang, bäst att tillägga.)

Så här kan det se ut i ett 3d-program när man, som i detta fallet, bygger ett hus digitalt.

Bilden med fyren gjorde jag egentligen som träning i att göra bergsmotiv i 3d-program för en annan bild jag håller på med. Det kan vara en aning klurigt och tålamodsprövande att få till det. Och t ex vatten är något av det svåraste man kan göra i 3d-program och förbrukar dessutom mycket ram-minne

I 3d-program använder man kamera/kameror ungefär som i verkligheten. Genom att flytta runt kameran i 3d-miljön man skapat kan man ta vanliga foton från alla möjliga och omöjliga vinklar och vrår. 

Man kan även göra animationer (spela in film) via t ex en kameraåkning genom landskapet. Samt få digitala föremål som t ex bilar, människor, vatten etc. att röra sig kors och tvärs i landskapet.

I stort sett alla dataspel och en hel del vanliga biograf- och tv-filmer görs helt eller delvis i 3d-program.