I lördags, den 15 augusti, var det smygpremiär för den nya spårvagnsförbindelsem Järntorget - Brunnsparken (Göteborg centrum) via Stenpiren.
Detta genom att Spårvagnssällskapet Ringlinjen trafikerade sträckan hela dagen med ett flertal av sina veteranvagnar. Mycket populärt bland allmänheten och fullsatta vagnar. Men väldigt varmt så jag avstog från att göra en premiärtur just denna dag.
På bilden ovanför en spårvagn M5 med släp typ S26, en s k "limpa", på Stora Badhusgatan (i höjd med Hotell Rivertons entré) med kurs mot Stenpirens hållplats. Eller Stenpirens Resecentrum som det ju så fint skall heta nuförtiden.
Dagen efter, den 16 augusti, inleddes officiellt spårvagnstrafiken via Stenpiren. Och trots den intensiva Göteborgsvärmen kunde jag inte motstå en premiärtur med en spårvagn typ M25.
Bilden föreställer färden norrut utmed Stora Badhusgatan och möte med en sydgående M25 med släp. Stenpirens hållplats syns bland all bråten mellan den gula grävskopan och byggnaden t h.
Det är faktiskt förvånande hur snabbt och okomplicerat det plötsligt blivit att ta sig från exempelvis Linnéstaden ner till Göteborgs centrum i och med denna nya förbindelse.
Från Järntorget tar det bara några minuter via Lilla Torget och Södra Hamngatan (bilden ovanför) tills man kan stiga av vid exempelvis Brunnsparken (Femman). Suveränt!
Vilket gör det mycket enkelt att ta sig en spontan färjetur på älven om andan plötsligt skulle falla på. Vilket den gör ibland.
Bilden är från färjan Älvsnabben med kurs mot Klippan ute vid inloppet till Göteborg. Hållplatserna vid Stenpirens resecentrum syns framför byggnaden till höger i bild.