tisdag 15 oktober 2024

Steampunk a là Dassault MD 312 Flamant

Dassault MD 312 Flamant

Inlägget idag är ett komplement till det föregående korta inlägget där jag förklarade att jag hade haft ovanligt gott om ont om tid under september månad. Och att jag därför försökte hålla kreativiteten igång genom att låna tid av mig själv.

Maskinen ovanför är en 3D-modell jag åstadkommit sporadiskt med ovannämnda lånad tid och då företrädelsevis under tidiga morgontimmar.

Det är, eller rättare sagt var, ett franskt flygplan från 1947 av typen Dassault MD 312 Flamant.

Den var under utvecklandet tänkt som ett mindre bombplan men blev istället ett transportflygplan i och med att andra världskriget avslutades1945. 

Längden var 12.50 m spännvidd 20.70 m samt höjden (med utfällda landställ) 4.50 m. 

Dassault MD 312 Flamant "in action" - samt en 3-planritning av densamma

Jag vet ganska mycket om flyg från efterkrigstiden och framåt men just den här maskinens existens hade jag ingen som helst aning om. Så jag fick bedriva en hel del research för att hitta foton, fakta, ritningar etc.

Det är sannolikt det första flygplanet av sin typ och i sin storleksklass som har noshjul (fram) istället för sporrhjul (bak) vilket ger maskinen en hel del attityd.

Den har även av och till använts som passagerarflygplan med bra prestanda: 2 piloter och upp till 11 passagerare kunde färdas 1.200 km med en marschfart av 300 km/h. 

Det gick att få in en tolfte passagerare men då var det fömodligen ganska knökat i kabinen.

Maskinen är härligt retro och för lätt tankarna till kultur av typen steampunk som jag ibland tangerar i mina digitala målningar

Med dåtidens mått mätt så var det med 325 exemplar byggda exemplar nästan att betrakta som en storsäljare.

MD 312 Flamant pensionerades från aktiv tjänst 1981 men det finns fortfarande några flygvärdiga exemplar bevarade åt eftervärlden. 

(Flamant är franska för flamingo)      (Ovanligt dumt namn för ett påtänkt bombplan, förresten)


En plastmodell av Flamant i skala 1:72 från tillverkaren Azur Model Kits

Några olika tillverkare av skalamodeller i plast, s k plastmodeller, har hedrat Flamant genom att ha den i sitt sortiment vilket ju är en utmärkelse så god som någon.







3 st saltsillfilèer (Clupea harengus) i väntan på urvattning och inläggning

Avslutningsvis så är bloggen fortfarande drabbad av den tidigare nämnda "gott om ont om tid-effekten" men är snart, om än sent om sider, tillbaka med oktoberinlägget där bl a sillreceptet kommer att finnas.

Dessutom, självklart, premiärflygningen av Dassault MD 312 Flamant-maskinen (bilden överst) som nu är i stort sett startklar.

På återseende!