måndag 28 juni 2021

Makeover

Bloggen står inför en så kallad makeover i form av upprensning, anpassning och storstädning. Det kommer förhoppningsvis inte att märkas så mycket under själva resans gång bortsett från att jag tillfälligt testar olika funktioner på bloggen.

Idag har jag börjat med bloggens länkar, eller hyperlänkar som det egentligen heter. De används för att öppna andra webbsidor på bloggen som t ex bildgallerier vilka ligger på annan server än själva bloggen. Hyperlänkar är baserade på märkspråket HTML och hypertextprotokollet HTTP.

Ändringarna nu är att jag tagit bort länken till det förlegade galleriet (till höger). Det kommer istället att ersättas av helt nya gallerier snart. 

Samt att jag gjort iordning hyperlänkar som förekommer (som ord) i textstycken så att orden i själva länken alltid kommer att ha blå text.

Avslutningsvis då ett exempel på en hyperlänk som i detta fallet går till ben bild från Sveriges Nationaldag 2021 och visar svenska flaggor om man klickar här.

Bilden använder jag för att testa t ex hyperlänkar så att de fungerar. Jag har gjort ändringar i HTML-koderna så att länkens text således alltid är blå samt att den öppnas i ett nytt fönster.




F d statsminister Stefan Löfvén

Idag meddelade Stefan Löfvén (s) att han avgår som statsminister för att undvika ett extraval. Talmansrundor om ny regering påbörjas omgående. Mer om detta senare kan man förmoda.