tisdag 30 januari 2018

Vecka 3 och 4 år 2018 - regn, snö, blåsande och kolfiberkomposit

15 januari, måndag morgon, Linnégatan och ca 20 m/s sydostlig vind
Vecka 3 och 4 2018 bjöd på bl a en hel del blåsande i stora delar av Europa inkluderande Sverige. Förrförra måndagen var det byig halv storm till storm i Göteborg och västkusten. Bilden är från Linnégatan tidigt på morgonen då det blåste mer än tjugo sekundmeter från sydost. 

Men det gjorde inte så mycket då jag trots allt hade medvind. Värre än blåsten i ovanstående fall var saltsörjan på trottoaren efter allt vägsalt man vräker ut över hela Göteborg om det råkar snöa någon centimeter. Plus, förstås, stora mängder sand och grus.


Vinga fyr nämnda måndag (15 januari) med upp till 28 m/s i byarna. Mer uppåt bohuskusten.

"The storm with no name" 
Under torsdgen samma vecka drabbades stora delar av Europa, ända ner till Rumänien, av en storm med orkanstyrkor som fick namnet "the storm with no name" och som klassificerades som en deadly "CODE red" storm. Ca 20 dödsfall orsakades av stormen. 

 Förra torsdagen och Cyklism à la Amsterdam i 40 sekundmeter motvind
Vindstyrkor på upp till 45 m/s uppmättes på flera platser runt om i Europa och många flygplatser, bl a Schiphol i Amsterdam, fick stängas under flera timmar då det varken gick att starta eller landa.

Mängder av träd blåste ner i bl a Holland. Att cykla var helt omöjligt - även att försöka leda cykeln innebar uppenbarligen en del svårigheter.




Apropå flyg så är det dags igen för statistik om Boeing 737:


Tabellen ovanför visar den totala försäljningen och leveranser av samtliga 737-versioner från 1968 fram till årsskiftet 2017 - 2018.

Det återstår nu bara 136 maskiner tills Boeing 737 nr 10.000 kommer att levereras. Förmodligen blir det någonstans runt den kommande påsken.

Ryanair Boeing 737-MAX-200
I och med introduktionen av 737 MAX är Boeing på väg mot ett historiskt försäljningsrekord för trafikflygplan.

Det finns fem versioner av 737 MAX  och dessa har typtilläggen -7, -200, -8, -9 samt senaste versionen 737 MAX  10 vilken lanserades i höstas.

Boeing har fått problem med att man är över-beställda (over-ordered). 737-MAX-9 är redan slutsåld trots att inte ett enda exemplar av versionen ännu har byggts och levererats.

Boeing 737 MAX 10 sägs vara det bästa konventionella trafikflygplan som har tillverkats. Längre går inte att komma betr. prestanda och kostnadseffektivitet. Med konventionell i detta fallet avses ett flygplan som är konstruerat av metall.

Boeing har byggt trafikflygplan i metall sedan 1933 (85 år) och 737 MAX-10 är det sista metallplan som bolaget kommer att bygga. Nästa trafikflygplan i the Boeing family är hemligt men ligger redan på konstruktionsbordet. Maskinen kommer att byggas av kolfiberkomposit, d v s plast, och kommer att vara i luften senast 2025.

Boeing gav en liten glimt av det nya flygplanskonceptet på en flygmässa i Paris juni 2017.

Andra tillverkare, som t ex europeiska Airbus, kommer att följa kolfibertrenden.



Först till kvarn: Norska Norwegian har redan bokat och i princip köpt det första exemplaret av Boeings nya och hemliga kolfiberflygplan.

Mer om kolfiberkomposit i senare inlägg

Produktionen av Boeing 737 skall upphöra helt 2030.


Order- och leveransläget vid årsskiftet den december 31 december 2017 för de versioner av Boeing 737 som fortfarande tillverkas. Det är i första hand fortfarande leveranser av 737-800 som prioriteras.

Enbart under årets två sista månader, nov - dec 2017, fick Boeing 252 nya orders på 737 MAX vilket ju är väldigt bra siffror.



Avslutningsvis en aktuell bild från den senaste tidens väder i Europa och den globala klimatförändringen (läs klimatkatastrofen):

Walking the dog à la Paris i torsdags
Det har regnat otroligt mycket i Europa denna höst och vinter. I bland annat Paris har det regnat mer eller mindre oavbrutet i över en månad och i lördags hade nivån i floden Seine stigit med närmare 5 meter.