söndag 26 november 2017

Vecka 47 - vinter, höst, vår och mer Boeing 737



Nu börjar jag få ordning på 3d-modellen av Boeing 737 MAX-8 som jag konstruerat i CAD-programmet Carrara. Ordning då i form av jag lagt till färger och logotypes.

KLICKA här eller på bilden ovanför så kommer den upp större i nytt fönster.

Logotypen är förresten ett hopkok av fornnordisk mytologi, fornnordiska språk, etc samt anspelningar på kinesisk mytologi.

Detta är bara ett utkast så det är möjligt att jag ändrar den efter resans gång. Maskinen ovanför är samma modell som i sin begynnelse såg ut som nedanför (en av de tre OBJ-filerna) .





Och apropå ämnet, Boeing 737, så är det dags för en titt i orderblocket och lite tabellfrossa beträffande verklighetens Boeing 737:


Tabellen ovanför visar leveransläget och nuvarande (återstående) produktion av Boeing 737 i slutet av oktober månad 2017.

Det är fortfarande i första hand 737-800 och -900 som för närvarande produceras och levereras. Endast 4 exemplar av nya 737 MAX byggdes under oktober månad.

Versionerna 737 -100, -200, -300, -400, -500, -600 samt -700 är utsålda, slutlevererade och har således utgått ur sortimentet. Därför borttagna ur tabellen ovanför. Även Boeing 737 BBJ1, -2 och -3 samt 737 T43A är borttagna ur tabellen då dessa inte är trafikflygplan.



De bägge tabellerna ovan visar orderläget i slutet av september och oktober. Man har sålt (nya orders) ytterligare 36 st 737 MAX samtidigt som man byggt och levererat 33 st 737-800 och -900 samt som nämndes ovanför 4 st 737 MAX .

En styck Boeing 737 MAX  kostar ca 765 miljoner svenska kronor. Så det sammanlagda värdet av 36 nya orders på 737 MAX under oktober månad 2017 motsvarar således ett värde av 27,5 miljarder svenska kronor.




Blogginläggen i tre delar
under rubriken 737 fyller 50 och får snart sitt tiotusende syskon blev ju en aning fel då bemärkelsedagen ifråga inte infaller förrän nästa år, d v s 2018.

Det var ett tankefel snarare än ett räknefel från min sida. Men ett år hit eller dit spelar ju egentligen inte så stor roll om man till exempel betänker att planeten Jorden är ca 4.54 miljarder år gammal.

Så tredje delen om 737 fyller 50 osv kommer inte förrän runt nyår. Del 1 och 2 avhandlade dåtid. Del 3 handlar om nutid och framförallt framtid. Intressant, om jag får säga det själv, då det handlar om en del nytänkande samt mer eller mindre revolutionerande tekniska nyheter inom det framtida trafikflyget.

Länkar till tidigare delar:

737 fyller 50 och får snart sitt tiotusende syskon - Del 1
737 fyller 50 och får snart sitt tiotusende syskon - Del 2

Tills dess, del 3, alltså, tar vi en titt på videon nedanför som visar en start av Boeing 737 MAX-8 då maskinen presenterades för den europeiska allmänheten i samband med Farnborough Air Show förra sommaren.

Notera den högre fenan och de nu betydligt större motorerna av typ CFM International LEAP samt den nästan vertikala stigningen direkt efter start.

Motorerna roterar med ca 300 varv per sekund vid start - därav det tjutande ljudet. Den vita röken är vatten och vattenånga från den regnvåta startbanan.





Avslutningsvis något om vädret vecka 47 2017:

Onsdagens kombinerade vinter-höst-vårväder i Nordhemsbacken., Göteborg.
Under veckan som passerat, vecka 47, har vädret varit minst sagt lynnigt i hela Sverige. I Göteborg passerade tre årstider på 12 timmar i onsdags - vinter med snö och minusgrader på morgonen som under eftermiddagen övergick till regnig höst och ytterligare några timmar senare förvandlades till en varm, +11°, vårkväll.

Vind och temperatur ute vid Vinga fyr under den gångna veckan.