tisdag 23 december 2014

Midvinter och historierevisionism

Denna något dystra bild är från Stortorget i Göteborg som jag passerade igår, den 22 december. Sedan den 18 november 1854 benämns Stortorget av historierevisionister som Gustav Adolfs Torg.

105 år senare,  år 1959, lyckades stadens historierevisionister med bedriften att förmå Göteborgs Stadsfullmäktige att fatta det formella beslutet om ett officiellt namnbyte på torget från Stortorget till nuvarande namnet Gustav Adolfs Torg.

Men då jag inte vill belasta julfirandet med denna historiska fadäs återkommer jag till detta torg och namnbyte vid ett senare tillfälle.

Plastpresenningarna till höger, vänster och framför julgranen föreställer en pågående julmarknad.

Anledningen till att jag igår passerade Stortorget (Gustav Adolfs Torg) var att  Midvintersolståndet inföll (kl 00.03) samma dygn och jag var på väg till Kronhusbodarna för att dricka "Åets kortaste dag-kaffe" (vilket var mycket trevligt).

Kronhuset, som byggdes 1643-1655, är tillsammans med Kronhusbodarna några av Göteborgs äldsta nu bevarade byggnader. 

Caféet i Kronhusbodarnas är beläget i byggnaden precis bakom julgranen.