onsdag 13 november 2013

Francisco José de Goya, Bartolomé Esteban Murillo och Steampunk

Bilden är en illustration jag gjort vilken föreställer en viktoriansk dam flanerande i en steampunkinspirerad miljö. Jag gjorde den mest för att testa hur det skulle bli att göra en bruntonad bild med en färgton som heter Sepia. Och Sepia-tonen är själva grunden i stempunk (och steampunkillustrationer).

Tidigare har jag nästan alltid hållt mej till gråblå färger och då speciellt Payne's Grey. För att prova bruntonade bilder har jag bl a använt dom spanska konstnärerna och nationalmålarna  Francisco José de Goya (1746 - 1828) och Bartolomé Esteban Murillo (1617 - 1682) som inspirationskällor; Detta då deras målningar präglades mycket av sepia och andra jordfärger

Bortsett från att bilden är något för mörk och rent allmänt mer eller mindre felkomponerad så anser jag mig i vilket fall som helst vara ganska nöjd med färgerna.

                                                                          -------------------
Parentes:

Jag vet att det ser illa ut att skriva dom istället för de och dem. Men pronomet dom är upptaget i Svenska Akademiens ordlista sedan 1998.

Å andra sidan finns det nästan inget som ser så illa ut som det allt vanligare språk(miss)bruket att inte kunna skilja på de och dem  i t ex internetforum, undertexter, bloggar, tidningar, böcker samt överallt annars där text förekommer:

Dem i Svenska Akademien har således godkänt att man skriver dom!

Men som en slags kompromiss med mig (mej) själv så återgår jag till att skriva dig, mig, sig istället för dej, mej och sej.