
Sillen ovanför hälsar från det nu mer än tre månader försenade sillinläggningsprojektet (som dessutom är bloggens andra inläggning i år).
Jag vattnade ur de försenade filéerna i fredags vilka därefter har legat tre dygn i ättikslag och är klara för konsumtion från och med imorgon e m. Rapport och recept kommer senare.
Till sist i denna uppdatering: Ha en glad Fjärde advent 2024
Då det råder kronologisk kaos på bloggen så försöker jag "köra in" den tid som jag ligger efter med inläggen i månaden december. Ungefär som en lokförare vilken försöker köra in tiden som tåget ligger efter utsatt tid i turlistan.
JULGRANSFLYGNING Göteborg och västkusten 2024
I Göteborg var det definitivt ingen klarblå himmel utan snarare tvärtom med dimma och väldigt lågt till tak. Den som hade tur kunde eventuellt som mest skönja något diffust som syns i mitten av bilden ovanför.
Julgransflygningen fortsatte därefter via Kungsbacka mot Falkenberg men evenemanget avslutades redan vid Varberg kl 13.52 på grund av den alltmer påtagliga dimman.
Och så var det andra advent i söndags (den 8 december):
![]() |
I söndags genomfördes andra omgången av valet i Moldavien där den västorienterade sittande presidenten Maia Sandu vann valet med bred marginal, 55 procent, mot ryssanhängaren Alexandr Stoianoglos 45 procent.
Moldavien är en inte helt oväsentlig bricka i Europas framtid (vilket man t ex kan förstå genom att studera en karta).
Det är en helt ny spårvagnslinje utmed Norra Älvstranden till Lindholmen och Eriksberg som skall vara färdigställd om ett år (nov -25).
Anledningen till att jag var där just då var att det inte blåste och man således kunde gå komfortabelt över till Hisingen via Hisingsbron från centrala Göteborg.
Apropå blåst: Den högsta vindhastighet som någonsin uppmätts i Göteborg (Vinga fyr) var natten till den 23 februari tidigare i år då det blåste som mest 39.9 m/s. Och det värsta därefter var igår den 1 november då det blåste hård kuling varvat med stormbyar om vartannat under i stort sett hela dagen.
På återseende - bloggen uppdateras inom kort!
Inlägget idag är ett komplement till det föregående korta inlägget där jag förklarade att jag hade haft ovanligt gott om ont om tid under september månad. Och att jag därför försökte hålla kreativiteten igång genom att låna tid av mig själv.
Maskinen ovanför är en 3D-modell jag åstadkommit sporadiskt med ovannämnda lånad tid och då företrädelsevis under tidiga morgontimmar.
Det är, eller rättare sagt var, ett franskt flygplan från 1947 av typen Dassault MD 312 Flamant.
Den var under utvecklandet tänkt som ett mindre bombplan men blev istället ett transportflygplan i och med att andra världskriget avslutades1945.
Längden var 12.50 m spännvidd 20.70 m samt höjden (med utfällda landställ) 4.50 m.
Bilden är en skärmdump av en Boeing 707 jag byggt i CAD-programmet. Det är en de sista av alla delar som behövs till vad som skall bli min första digitala målning i höst.
Jag har konstruerat en Boeing 707 tidigare (som jag visade här på bloggen december -23) men ovannämnda gjorde jag helt nyligen och var mest tänkt som en bakgrundsmodell.
(Den tidigare varianten återkommer vid ett senare tillfälle)
Less is more: Trots att jag gjorde denna den enklare så blev den väl så bra och (framförallt) har attityd. Den ersätter den tidigare 707-maskinen och kommer att få en framträdande roll i den kommande målningen.
Länk till större bild med bättre upplösning av skärmdumpen finns här.
Vädret vecka 32 (5 - 11 augusti 2024):