måndag 5 april 2021

Påsk och Vaccinkaos 2021



Om Europas och inte minst Sveriges vaccinkaos och den alltmer ökande smittspridningen i världen är egentligen inte så mycket att säga. Det är som det är.

Men jag tycker det verkar som om olika myndigheter och politiker i Sverige inte kunnat hantera en rad  situationer och problem. Vilket resulterat i motsägelsefull information samt irrationella beslut. 

Till syvende och sist samt efter många om och men skall resterande och försenade doser av utlovade Covid-19-vaccin börja levereras till Sverige nu i vecka 14.

Även berörda instanser inom EU tycks ha skött till exempel upphandling av vaccin på ett, milt uttryckt, tveksamt sätt.




Sedan sist så har jag ägnat mig åt konstnärlig verksamhet (bilder). Men då bara mest som förberedelser i form av uppdateringar av datamaskiner, program (mjukvara) etc. 

Uppdateringar etc. kan vara ganska omständigt och jag vill helst få det gjort innan våren är på ingång.

Jag gör bilder bland annat genom bygga virtuella miljöer i 3d CAD-program som jag sedan förvandlar till en vanlig 2-dimensionell bild.

Det är ett roligt och intressant tillvägagångssätt även om det ibland kanske inte gör tillvaron mindre omständig.

Det har för övrigt hänt otroligt mycket inom datateknik, grafik etc. de senaste åren. Datamaskinerna har helt andra prestanda och möjligheter idag. Vilket även gäller programmen jag använder.


När jag sysslar för intensivt med bilder och datamaskiner drabbas jag av skrivkramp vilket var orsaken till något längre frånvaro än beräknat från bloggen sedan förra inlägget.




Och så har vi tyvärr återigen ställt om klockorna till sommartid. Även jag tillhör den stora majoritet av Sveriges befolkning som alltid vill ha normaltid

Enligt en enkät vill även ca 84 procent av befolkningen inom EU, som för närvarande uppgår till ca 450 miljoner, sluta med sommartid för att istället alltid ha normaltid.

Mindre än 40 procent av världens ca 200 länder ställer för närvarande om klockan till sommartid varje år.


Påsken 2021 blev minst sagt något annorlunda än vad påskhelger brukar vara.  Avslutar idag med en påskhälsning från ett påfallande lugnt Göteborg påsken 2021 där det för övrigt är kallt och väldigt blåsigt.