söndag 5 juli 2020

M/S Stena Danica har kastat loss igen!

M/S Stena Danica
I tisdags började M/S Stena Danica åter trafikera routen Göteborg - Fredrikshavn (Danmark). Detta efter att ha legat vid kaj under ca tre och en halv månad som en direkt följd av Coronapandemin.

(Under perioden mars - juni upprätthölls trafiken enbart med den något mindre M/S Stena Jutlandica)

M/S Stena Danica är 37 år gammal och byggdes av det franska varvet Ch du Nord et de la Méditerranée i Dunkerque och levererades till Stena Line 1983.

Hon är ett bra exempel på tidlös och symmetrisk design och skulle lika gärna kunnat ha varit byggd någon gång i förra veckan. Och då, i förra veckan alltså, sannolikt betecknats som det allra senaste inom fartygsdesign.

Det är ett fint och bra fartyg som år efter år likt en bisonoxe rusar fram och tillbaka över Kattegatt oavsett väder och vind.


En bisonoxe demonstrerar en bisonrusning

Fartyget är 155 meter långt och har en bredd av 28 meter. Hon kan ta 2.300 passagerare och gör (rusar fram i) 20 knop.

Fotpassagerare (resenärer utan fordon) som idag reser över Kattegatt med t ex Stena Line får tills vidare inte stiga iland i Danmark utan att ha särskilda skäl. Detta på grund av Corona Covid-19 och den fortsatt höga smittorisken i Sverige.

Men trots att fotpassagerare inte får gå iland så är det i alla fall en trevlig, avslappnande och lagom lång (ca 7 tim) dagstur (utflykt) fram och tillbaka över Kattegatt som jag gärna rekommenderar!

Bra mat ombord. Restauranger finns och cafeterian har prisvärda varmrätter av typ "dagens" (husmanskost). Möjlighet till taxfree-liknande shopping (Bordershop) ombord med resonabla priser på framförallt spirituosa.




Apropå förra inlägget (där jag fokuserade) så är det i mångt och mycket en helt annan värld idag än då bloggen startade 2013.

Utvecklingen idag är mer oförutsägbar och går mycket fortare än vad man kunde föreställa sig för sju år sedan. Världen har, om än något milt uttryckt, blivit mer händelserik. Det räcker med att nämna Corona Covid-19 som ett bra exempel på detta faktum.

Och som en anpassning till ovanstående går jag över till att försöka skriva fler men något kortare inlägg i fortsättningen.