onsdag 24 maj 2017

737 fyller 50 och får snart sitt tiotusende syskon - Del 1


Bilden ovanför föreställer en Boeing 737-800 vilken jag gjorde som en 3d-modell i CAD-programmet Carrara 3d. Den passar bra i sammanhanget då blogginlägget idag handlar om just trafikflygplanet Boeing 737.

Klicka här eller på bilden ovanför för större bild i nytt fönster.

Boeing 737  (the Boeing 737 family)

I år, 2017, fyller det amerikanska trafikflygplanet Boeing 737 hela 50 år. Flygplanet, som flög för första gången 1967, är fortfarande i produktion och är historiens mest producerade trafikflygplan.

Boeing 737 är en framgångssaga utan dess like och utgör en milstolpe i flygets historia.

Quantas Boeing 707


















Efter framgångarna med den magnifika långdistansklassikern Boeing 707 (i produktion 1957–1979) började flygplanstillverkaren Boeing i Seattle, USA, studera olika koncept för ett kortdistansplan som komplement till lång- och medeldistanstrafiken.

Detta för att ta ta upp konkurrensen med i första hand de  bägge tvåmotoriga MacDonnell Douglas DC-9 och BAC One-Eleven om den snabbt växande kortdistansmarknaden runt om i världen.

I november 1964 beslutade man därför att påbörja arbetet med att utveckla kortdistansplanet Boeing 737.

Vid denna tidpunkt testflögs redan brittiska BAC One-Eleven och amerikanska DC-9 skulle genomföra sin första testflygning tre månader senare.

MacDonnell Douglas DC-9

Både BAC och MacDonnell Douglas hade valt konstruktioner med ett T-format stjärtparti (eng. T-tail). Detta genom att flytta upp stabilisatorn högst upp på fenan och placera motorerna längst bak på flygkroppen.

BAC One-Eleven
T-format stjärtparti betecknades i början av sextiotalet som trendigt och något av det senaste inom design och flygteknologi.







Boeings koncept för kortdistansmarknaden var lika genialiskt som i princip enkelt. Man förkortade helt enkelt den redan befintliga och beprövade Boeing 707s flygkropp med hela 16 meter och bantade ner antalet motorer från fyra till två.

För övrigt, och bortsett ifrån några knappt märkbara aerodynamiska förbättringar av flygkroppens tvärsnitt, så är det i stort sett exakt samma flygplan. Vilket innebar att likheten mellan långdistansplanet 707 och nya kortdistansplanet 737 blev maximal.

Genom att behålla den konventionella fenan och även i fortsättningen ha motorerna placerade på vingarna slapp man dessutom en del problem som är förenade med T-format stjärtparti.

Den förkortade och och därmed knubbiga flygkroppen innebar att 737 tämligen omgående fick benämningen Boeings Baby Jet av media.



737s bägge motorer var av typen Pratt & Whitney JT8D low-bypass turbojet. Det är samma motor som utgjorde drivkällan i det svenska stridsflygplanet SAAB 37 Viggen (i aktiv tjänst 1972–2007).

Motorn licenstillverkades då för detta ändamål av svenska Volvo Flygmotor med typbeteckningen RM8 och var försedd med efterbrännkammare (EBK) för att ge bättre dragkraft.


Då 737 har samma breda flygkropp (tvärsnitt) som 707 kunde man trots den markanta förkortningen av längden anpassa kabinen för upp till 118 passagerare och bibehålla fortsatt rymligt sätesarrangemang med 6 säten i bredd.

Bilden ovanför visar till vänster 737s layout med 6 säten i bredd inkl. mittgång jämförd med, till höger, DC-9 och BAC One-Eleven som tillsammans med övriga jämförbara konkurrenter bara tillät 5 säten i bredd inkl. mittgång.


Den 9 april 1967 och efter drygt två och ett halvt års konstruktionsarbete lyfte prototypen av Boeing 737 för första gången.

Men redan drygt två år tidigare, den 19 februari 1965, fick Boeing sin första order på 25 exemplar av 737 från tyska Lufthansa vilket vid denna tiden betraktades som en jätteorder av media och flygbranschen.

Den korrekta typbeteckningen på denna den första versionen (originalversionen) av 737 är Boeing 737-100.

Lufthansa D-ABEC


















 De två första exemplaren av 737, nummer 001 och 002, behöll Boeing för test- och utvecklingsverksamhet.

Den tredje maskinen. 003, levererades till Lufthansa den 10 februari 1968 som med nationalitetes- och reg.beteckningen D-ABEC blev världshistoriens första 737 ut i kommersiell trafik.

Ca två månader efter Lufthansas order i februari 1965 fick Boeing ytterligare en större order på 737 och då från amerikanska United Airlines som i april 1965 beställde 40 stycken 737.

United Airlines 737-200
Men då United hade tänkt sig ett något större flygplan med bättre prestanda än 737-100 förlängde Boeing helt enkelt flygkroppen med 91 cm framför och 102 cm bakom vingarna. Förlängningen gjorde det möjligt att utöka antal passagerare från tidigare maximalt 124 till 136.

Och tack vare förbättrade versioner av JT8D-motorerna (JT8D-17) kunde aktionsradien utökas från 3.185 km till 4.899 km.

Denna förlängda version av 737 fick beteckningen 737-200 och lyfte för första gången 8 augusti 1967.

Fram till 1971 genomgick 737-200 en del konstruktionsförbättringar. I mitten av 1970-talet började försäljningen ta ordentlig fart och så småningom blev 737-200 något av en storsäljare.

Totalt  tillverkades 1.114 exemplar av Boeing 737-200 mellan 1967-1988.

Ursprungsmodellen, 737-100, byggdes endast i 30 exemplar och produktionen upphörde i och med introduktionen av 737-200.

===============

Detta var första delen om Boeing 737 och vad som benämns the Boeing 737 family.

Snart kommer andra delen men innan dess tar vi en titt på orderläget för samtliga modeller av 737 som det såg ut för tre veckor sedan, månadsskiftet april - maj 2017:


Totalt har Boeing sålt 13.964 stycken 737 mellan februari 1965 - april 2017 varav 9.486 är byggda och levererade.

Av Unfilled orders (4.478 ännu ej byggda/levererade) utgörs 3.714 av den nya varianten av 737 som heter Boeing 737 MAX.

Det tar 9 dagar att sätta samman en Boeing 737 och man bygger för närvarande 42 stycken i månaden. Produktionstakten kommer inom kort att ökas till 49 stycken i månaden för att bemöta ökad efterfrågan.

Malindo Air 9M-LRC
Malaysiska Malindo Air blev i måndags (den 22 maj 2017) först ut i världen med att använda nya versionen 737-MAX i kommersiell trafik.

Flygningen gick mellan Kuala Lumpur och Singapore som flight nummer OD803.

Malindo Air ingår i indonesiska Lion Air Group som för närvarande är störst kund av 737-MAX med orders på 201 exemplar.