onsdag 28 september 2016

Sista sommarbilden och Un grand première!

Förra veckan, den 22 september kl 16.21 inföll höstdagjämningen 2016. Och nu, drygt en vecka senare, ser det faktiskt ut som om den ändlösa och segt utdragna sommaren 2016 förhoppningsvis börjar lida mot sitt slut och det verkligen blir höst.

Således kan man äntligen börja ana ljuset i tunnelns slut och då i form av behagligt höstmörker.


(Höstdagjämningen innebär att dag och natt är lika långa över hela jordklotet)

Och höstens ankomst inleder jag med att ha Un grand première för min nya bildsida här på bloggen. Jag vet faktiskt inte vilken gång i ordningen det har varit Un grand première för nya, om än något tveksamma, bildsidor här på bloggen.

Men nu ser det, åtminstone tekniskt sett, faktiskt ganska lovande ut även om bildsidan förmodligen inte är helt hundra såhär i inledningsstadiet.

Först ut blir en bild jag gjorde i ett s k CAD-program (3d-program) där jag "modellerat" träd, gräs, blad  och allt vad det nu är för något 3-dimensionellt  i datamaskinen. Vilken därefter förvandlats till en vanlig 2-dimensionell bild (som till exempel går att skriva ut eller trycka).


Klicka på delförstoringen ovanför eller på länken här så öppnas hela bilden i nytt fönster.

Förgrunden, samt mitten (det ljusa partiet) gjorde jag i CAD-programmet. Bakgrunden (det mörka partiet t v längst bak) är ett foto jag tog en eftermiddag förra veckan i Slottsskogen (som är en stor park med naturområde i Göteborg). Därefter har jag lagt ihop det hela i ett bildbehandlingsprogram.

Bakgrundsbilden från Slottsskogen råkade bli det sista sommarfotografiet jag tog sommaren 2016. Därav titeln på detta inlägget.