torsdag 30 januari 2020

新年快樂 2020 och nya Manga-bilder

I lördags inleddes firandet av det kinesiska nyåret. Det firas av kineser över hela världen utom i stora delar av Kina där själva festligheterna i år har ställts in på grund av Corona-viruset.

Detta då viruset fortsätter att spridas samt får allt fler och större konsekvenser. Bland annat så har Ryssland idag stängt hela gränsen mot Kina. IKEA har stängt samtliga 30 varuhus i Kina.

Och något sent omsider meddelade även svenska UD idag att svenskar kommer att flygas hem från Wuhan i helgen. SAS ställer in alla flygningar till Kina fram till åtminstone 9 februari.

Myndigheter i Kina verkar denna gången agera mer effektivt samt med större öppenhet mot omvärlden än vad som varit vanligt betr. tidigare epidemier.

Något som man tycks ha lärt sig av Sarsepidemin som och utbröt i Kina februari 2003. Sarsepidemin pågick i två år och orsakade ca 8000 utbrott och 750 dödsfall.

Jag har en känsla av att Coronaepidemin är betydligt allvarligare än vad berörda myndigheter runt om i världen (hittills) gett sken av.

2020 - Year of the Rat
Det kinesiska nyåret infaller den andra nymånen efter vintersolståndet. I år går man från Grisens till Råttans år.

Nyåret är den största och viktigaste av de kinesiska högtiderna och markerar början på det nya året samt inledningen av det ljusa halvåret.

Kina är världens äldsta land och har firat högtiden nyår i vad som förmodas mer än 2000 år.


Manga/Anime

Manga/Anime Line art drawing
Och så har jag lagt in några nya Manga/Anime-bilder vilka man hittar genom att KLICKA HÄR och scrolla neråt

En av anledningarna till att jag lägger in bilderna här är bland annat att det blir mer överskådligt och man ser vad som är fel, mindre fel och kanske bättre jämfört med de tidigare bilderna. Samt att prova mig fram med olika tekniker, stilar etc. Därav textrutan på den ena bilden.

Jag tycker att Manga/Anime ibland lyfter upp vanligt foto och fotografering till något högre nivå.

Och så har jag bytt upp mig till ett annat program för Manga till datamaskinen som är svårare att lära sig men har mycket bättre möjligheter. Det är där jag gjort de nya bilderna som en test.