torsdag 10 maj 2018

Vår (och återfallet) 2018

Vädret slog om från arktisk vårvinter till normal vår på mindre än ett dygn i söndags, den 6 maj. Bilden tog jag inne på en gård vid Vegagatan i måndags och får symbolisera vårens ankomst till Göteborg och Västkusten.

Idag, tre dagar senare och torsdag, har våren gått över till sommarväder och det var som högst +27,9° kl. 14.00 i centrala Göteborg.

.
Det har tagit en del tid (och engagemang) med omställningen av den konstnärliga verksamheten från analogt till digitalt. Men idag känns det faktiskt som om jag har det mesta förarbetet nästan iland och återfallet är på rätt väg.


Har börjat lära mig att använda en ritplatta som ibland används istället för datamaskinens mus i olika rit-, målnings- och bildbehandlingsprogram.

Pennan fungerar på olika sätt och kan exempelvis användas som pensel, penna, ritstift, kritor, palettkniv, spray etc via ritplattan och det fungerar ungefär som i verkligheten. Resultatet syns i realtid på den vanliga datorskärmen.

.
Bilden ovanför har jag gjort med ritplattan. Det är början till en kladd, förlaga, till omgivningen på en bild jag skall göra senare.

Jag är mer road att göra själva föremålen i bilden än omgivningen (bakgrunden, förgrunden och himlen etc.) Men för en gångs skull gjorde jag det minst roliga (omgivningen) först vilket förmodligen är och var förståndigt.

Bilden skall egentligen bli ett motiv i skymningsljus så småningom. Men det är enklare att först göra en variant i dagsljus som man därefter förvandlar till skymning med olika filter i ett bildbehandlingsprogram.

Den färdiga bakgrunden i skymningsljus kan man antingen se genom att klicka här eller på bilden ovanför.


.